17 juli 2021 

Wat zijn koolhydraten?

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde. Er bestaan ook veel termen net zoals “Suiker” wat vaak gezien wordt als dik makend en dat suiker een grotere dikmaker is dan andere koolhydraten. Dan is er ook een groep die je op het feit wijst dat alle soorten koolhydraten in je lichaam eindigen als glucose en vervolgens dan ook zeggen dat een calorie een calorie is. “De één calorie is een calorie” betekend dan weer niet dat alle caloriebronnen hetzelfde effect hebben op jouw lichaamssamenstelling. Voedingsbronnen verschillen namelijk in hun effect op je metabolisme en de mate van absorptie, dit is dan ook een van de redenen waarom de omschakeling van te weinig eiwitten eten naar voldoende eiwitten eten het vetverlies kan verbeteren. ZELFS wanneer de energie-inname toeneemt.

Welke koolhydraten zijn er?

Allereerst zullen we de koolhydraten gaan onderscheiden, dit doen wij door ze te benoemen als simpel/complex. Het onderscheid wordt bepaald door de chemische structuur van een bepaalde soort koolhydraat.

Simpele koolhydraten 

Simpele koolhydraten omvatten monosachariden (enkele suikers) en disachariden (dubbele suikers, betekend dat er 2 met elkaar zijn verbonden). Monosachariden zijn de simpelste vorm qua structuur van de koolhydraten, zij kunnen niet tot kleinere suikerdeeltjes gemaakt worden vandaar dat zij ook zo snel openomen worden.
Voorbeelden van simpele koolhydraten zijn;-

  • Glucose (dextrose, monosachariden)
  • Fructose (fruitsuiker, monosachariden)
  • Lactose (melksuiker, Disachariden)
  • Maltose (gehydroliseerd zetmeel in bv. Bier, disachariden)
  • Sucrose (tafelsuiker, disachariden)

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten hebben drie of meer suiker en worden dan oligosachariden of polysachariden genoemd, dit betekend heel simpel weinig (oligo 3-9 eenheden) of veel (poly). Voorbeelden van oligosachariden;

  • bonen
  • erwten
  • haver
  • volkoren granen
    (ps. Als je veel last heb van winderigheid wil je hier eens naar kijken. Dit komt doordat je deze alleen kan verteren in de maag, jouw verteringsenzymen kunnen dit niet.)

Bij Polysachariden (die uit tientallen tot duizenden deeltjes bestaan) hebben we het vrijwel altijd over zetmeel. 80-90% van de polysachariden die we eten bestaat hier uit. Paar voorbeelden daarvan;

  • aardappelen
  • peulen
  • ontbijtgranen
  • andere groenten

Welke soort koolhydraat moet ik eten om vet te verliezen?

Dat maakt echt helemaal nada uit als je gaat kijken naar vetverlies of spiergroei. Veel studies hebben groepen gepakt waarvan de ene groep een dieet had die rijk was aan complexe koolhydraten en de andere groep had een dieet wat rijk was aan simpele koolhydraten (beide diëten hadden dezelfde hoeveelheid koolhydraten en calorieën). Conclusie: Er waren geen verschillen in vetverlies of spierbehoud! Deze studie werd gehouden over een periode van 6 maanden met 390 deelnemers.

Conclusie

Het maakt voor jouw lichaamssamenstelling niets uit of het een simpele of complexe koolhydraat is en/of het snel of langzaam opgenomen wordt. Alleen het totaal aantal calorieën binnen jouw koolhydraten telt. HOOO WACHT! Voor dat je nu naar de kast of supermarkt rent om een zak winegums of chips te halen, moet je wel beseffen dat wij het nu op MACRO niveau hebben besproken. Je kan je natuurlijk wel bedenken dat bv, groente, zoete aardappel of fruit veel meer gezonde voedingstoffen bevatten (denk aan micronutriënten of vezels) dan die lege calorieën van de winegums waar je bloedsuiker van omhoog knalt en je binnen no-time weer honger krijgt.

 

 

Ik hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen informeren!

Wil jij online gecoacht worden of personal training volgen om jouw fitness doel zo goed mogelijk te laten uitkomen? Klik dan “Hier” voor personal training of “Hier” voor online coaching!

Over de schrijver
Eigenaar van TRM training
Reactie plaatsen