20 januari 2022 

Wat is béta-alanine, dat tintelende stofje in pre workout

We kennen het vaak als een bestandsdeel van de bekende pre-workout potjes waar wij eens schepje van nemen en hopen dat wij spontaan in superman veranderen. Soms voelt dat ook wel eens zo en ervaar je dat tintelende gevoel alsof je lichaam onder de beestjes zit of spontaan je oren beginnen te jeuken.  Vandaag gaan wij eens kijken wat béta-alanine is.

Wat is béta-alanine?

Béta-alanine is een natuurlijke aminozuur met een extra koolstofatoom in tegenstelling met normale alanine. Alanine wordt gebruikt als bouwsteen voor menselijke eiwitten, béta-alanine is een bouwsteen wat samen met het aminozuur histidine vormt tot carnosine. Carnosine heeft als werking dat het de pH waarde op pijl wilt houden door als buffer in de spieren te dienen en dat het dus metabole stress wilt tegengaan (net zoals creatine) . Ontstaat er een te lage pH waarde in de spieren dan ontstaat er verzuring.  

Wat betekend Béta-alanine voor tijdens je training?

Béta-alanine kan in feite dan ook verzuring tegengaan doordat het dient als extra buffer. Maar wat merk jij hiervan in je training?

Laat ik even no-nonsense beginnen, het lijkt erop dat béta-alanine nuttiger is voor trainingen waarbij je echt de vermoeidheid en verzuring in gaat. Denk bijvoorbeeld maar aan Crossfit of aan kickboksen. Voor normale krachttraining zou het niet direct een meerwaarde hebben. Voor mensen die veel boven de 15 herhalingen per set gaan zitten tijdens hun krachttraining zou het wel voordelig kunnen zijn. Dit komt omdat de activiteit dan vrijwel langer duurt dan een minuut waarbij het effect van béta-alanine veelal significanter worden.

De meeste studies merken ook vrijwel geen verschil tussen de placebo groepen en béta-alanine groepen, slechts enkele studies vonden wel een verbetering maar dat was dan ook van de totale uitgevoerde sportactiviteit en dat het gevoel van vermoeidheid verminderde. Het schijnt ook dat er een licht positief effect of lichaamssamenstelling plaats, dat is wel zeer interessant maar ik kan er zelf niet uitkomen of dit dan ook echt het effect is van de béta-alanine of het placebo dat er effectiever getraind wordt? Want tenzij jij dus flink de duur in gaat heb jij er dus nihil profijt van.

Gebruik

Hoe gebruik je béta-alanine? Neem 5 gram per dag bij voorkeur bij een maaltijd of verdeeld over meerdere. Dit kan helpen tegen de Para-esthesie! En daarbij aangekomen!

Dat tintelende gevoel? Wat is dat nou!

Para-esteshie! De officiële term voor de prikkels, jeuk of steekjes wat je voelt na de inname van pre-workout of béta-alanine.  Het kan geen kwaad, het is puur een bijwerking van het product en staat ook los van het bevorderende effect. Alleen kan het natuurlijk niet heel lekker zijn als jij probeert te gaan slapen en jij net om 21:00 hebt getraind en een volle dosis naar binnen hebt gewerkt en het nu lijkt alsof je flink aan de drugs hebt gezeten en er honderden beestjes over je heen lopen (lekker overdreven gezegd wel dan natuurlijk, neem het met een knipoog). Hier kan het dan helpen om béta-alanine te verspreiden over de dag.

Wil je zelf op onderzoek uitgaan?

Deze studie vergeleek 19 onderzoeken met elkaar over de effecten van béta-alanine zowel op recreanten als op atleten.

Over de schrijver
Eigenaar van TRM training
Reactie plaatsen