04 januari 2022 
in Voeding

Jouw dieet bijstellen om te blijven afvallen

Help! Ik stagneer met afvallen! Wanneer wil jij jouw dieet bijstellen om te blijven afvallen en vet te verliezen?

Je kent het wel, je bent bezig met een bepaald dieet of aanpassing van jouw voeding omdat je bijvoorbeeld wilt afvallen. Je let op je voeding of je houd alles nauwkeurig bij, maar je merkt dat het niet soepel gaat. Je valt niet meer af zoals eerst en nu blijf je al een tijd hangen of bent misschien zelfs ietsjes aangekomen. De een zegt, gun het wat tijd, de ander zegt, pas het aan, weer een ander twijfelt of je het goed doet en jij was eigenlijk alleen maar bewust dat je goed bezig was en nu lukt het opeens niet meer zo. Wat nu?

Een aantal verschillende redenen

Blijven hangen wanneer je eerst afviel kan een aantal verschillende redenen hebben. Het kan zijn dat jij je nog niet bewust genoeg bent van de hoeveelheid die je binnenkrijgt. Het kan zijn dat wanneer jij jouw voeding bijhoudt je dit niet goed noteert (kan ook een fout zijn van bepaalde producten die in bepaalde apps verkeerd staan genoteerd). Het zou kunnen zijn dat je jouw activiteiten niveau overschat en het zou zo maar kunnen zijn dat jij de laatste tijd een behoorlijk slechte nachtrust hebt waardoor jouw lichaam even anders gaat werken. We zullen deze dingen even op het gemakje doornemen.

Slaap

We beginnen even bij onze nachtrust want als daar een storing zit dan zou het zo maar kunnen zijn dat dit 1 van de eerste punten is die jij kan aanpakken om je lichaam beter te laten werken. Slechte nachtrust staat direct in verband met minder vetverlies, minder spieropbouw, meer honger etc. Dat zijn toch wel een aantal punten die heel prettig zijn om te maximaliseren wanneer jij graag wilt afvallen. Hee en trouwens, hoe makkelijk is dit? Je hoeft er in feite niets extra voor te doen. 

Voor we doorgaan wil ik dat je eerst kijkt naar de volgende stellingen, scoor je hier ergens een “Waar” op dan weet je dat dit iets is waaraan je 100% wilt gaan werken.

-Ik wordt niet uitgerust wakker 

-Ik wordt niet op tijd wakker zonder wekker (op tijd = wanneer jij 7-9 uur slaap hebt gehad)

-Ik kom mijn dag niet door zonder dipjes (nee niet die salsa saus, maar flinke inkakkers) 

Herken jij je in een van deze stellingen? Kijk dan eens echt naar jouw slaapkwaliteit. Scoor 7-9 uur, maar zorg ook voor een kwalitatieve goede nachtrust. Leg die telefoon ruim voor je gaat slapen weg, zorg voor ontspanning, werk wat stress weg door punten op te schrijven of te mediteren. 

Foute / incomplete rapportage 

Een van de meest voorkomende problemen bij iemand die niet afvalt is een foute of incomplete rapportage. Dat wilt zeggen dat wanneer jij je voeding bijhoudt (om te kunnen weten hoeveel jij daadwerkelijk binnen krijgt) je gebruikt maakt van schattingen zoals 1 portie of 1 broodsnede, deze kunnen zeer afwijken. Omdat je constant een verkeerde schatting hebt, je drinken niet bijhoudt of producten over het hoofd ziet, kan het zo maar zijn dat jij bijvoorbeeld 600kcal meer binnenkrijgt dan je denkt. Wanneer jij dus eerst in een tekort zat van 400kcal om zo te kunnen afvallen, zit je nu dus in een overschot van 200kcal. Dat zou dus heel logisch zijn waarom jij geen gewicht verliest. 

Ik zal hieronder een lijst zetten van de meest voorkomende problemen bij het tracken / rapporteren. 

Waar kan je op letten om je rapportage te verbeteren?

  1. Jouw activiteiten niveau klopt niet. Misschien heb je iets overschat hoeveel dat je op een dag beweegt en verbruikt je lichaam minder dan je dacht waardoor je eerder in een overschot komt. Dit zie ik zelf vaak gebeuren, "Ja maar ik sta veel op mijn werk" dus denken we dat gigantisch veel verbruiken. Ga nog eens na of de waardes kloppen en wellicht wil je hem iets gaan bijstellen.

  2. Verkeerd bijhouden van je voeding. We kunnen denken dat we alles wel heel goed bijhouden maar wellicht schat je het nog steeds verkeerd of gebruik je hele algemene waardes zoals 1 portie of 1 sneetje. Deze kunnen dus aardig afwijken als jij keer op keer denkt dat 1 portie bijvoorbeeld 50 gram weegt maar het eigenlijk 80 is. Controleer ook altijd voor de zekerheid de waardes die jij in bijvoorbeeld 'My fitness pall' of in 'weekmeals' te zien krijgt. Het meeste wordt wel gecontroleerd maar het komt ook nog wel vaak voor dat er producten verkeerd in worden gezet en jij ze dan verkeerd overneemt. Het is dan niet jouw schuld maar je merkt de gevolgen wel.

  3. Dranken! Tel jij je drinken mee die je drinkt? Ook al heb je een light drank maar als jij 10 keer per dag een glas drinkt van (maar) 35 kcal dan is dat aan het einde van de dag ook een extra 350kcal. Houd het dus goed bij.

Bijstellen

Heb je op alle punten gelet en merk je dat jouw progressie vlak blijft (of nu wordt) en dat er geen verandering in zit? dan kan je beginnen met het opnieuw instellen van jouw doel. Heb jij extreme moeite met het kcal aantal handteren? Dus dat hij dusdanig laag zit dat je non-stop honger begint te krijgen? Dan wil je dus absoluut niet lager gaan. Een handige tool is om simpel weg jouw energieverbruik dan te verhogen zodat je wel hetzelfde kan blijven eten. Wat betekend dat? Dat we dus voor meer beweging willen zorgen! Fysiek bewegen zorgt er voor dat jij ook betere keuzes kan maken. Het stimuleert het voorste deel van de hersenen en zorgt voor de impulscontrole. 

Zo kan je dus al zien waarom bijvoorbeeld meer wandelen op diverse manieren bijdraagt aan het afvallen.

Samenvatting

Ben je aan het afvallen? maak je dan geen zorgen, ook al zijn het kleine beetjes zoals bijvoorbeeld 0,4 kilo per week. Lukt dat niet? Kijk dan of je rapportage juist is. Misschien noteer je bepaalde producten niet goed en blijf je in de toekomst hetzelfde probleem houden. Slaap je vervolgens voldoende? Nee? zorg dan dat je dat echt op orde krijgt, het gaat namelijk zo veel makkelijker wanneer jouw lichaam goed uitgerust is en o.a. de hormonen zijn werk kunnen doen. Wil jij vervolgens alsnog jouw doel bijstellen omdat alles wel klopt? stel dan jouw gewicht, doel en lichaamsactiviteit opnieuw in. Wees ook alert dat je niet en/en gaat doen. En minder kcal en meer bewegen, zo kan het zijn dat je opeens in een gigantisch tekort beland. Denk eraan, de kleine stappen gaan jou op lange termijn juist helpen en het dieet makkelijker maken.

Over de schrijver
Eigenaar van TRM training
Reactie plaatsen